Friday, 31 May 2013

Kehebatan Fatimah Az-Zahra


Tahukah anda siapa Saidatina Fatimah? Saidatina Fatimah az-Zahra r.a. adalah puteri bongsu Rasulullah S.A.W, Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muthalib bin Hasyim bersama isteri tercinta Saidatina Khadijah Bin Khuwailid. Beliau merupakan anak yang ke-empat Rasulullah S.A.W. yang mana dilahirkan pada penghulu hari iaitu hari Jumat bersamaan 20 Jamadil Akhir. Saat kelahiran putri kesayangan Rasulullah bertempatan dengan selesainya orang Quraisy membina Ka’bah. Kelahiran Saidatina Fatimah az-Zahra memberi kegembiraan kepada Rasulullah S.A.W.  kerana Rasulullah berasa tenang dengan kelahiran Fatimah az-Zahra dan berkata kepada Saidatina Khadijah,

“Wahai Khadijah sesungguhnya dia (Fatimah) adalah manusia yang diberkati dan sesungguhnya Allah S.W.T memberi keturunuan darinya.”

Kegembiraan Rasulullah bertambah lagi dengan kemiripan Fatimah az-Zahra dengan baginda Rasulullah S.A.W dan direkod oleh Al-Hakim meriwayatkan daripada Anas Bin Malik r.a berkata,

“Sesungguhnya Fatimah az-Zahra adalah seorang yang sangat mirip dengan Rasulullah S.A.W. dengan memiliki kulitnya putih, bibirnya merah dan rambutnya hitam.”
Menurut Ummul Mukminin Ummu Salamah r.a berkata.
“Fatimah az-Zahra adalah anak Rasulullah S.A.W. Dia adalah seorang yang memiliki perwatakan mirip dengan Rasulullah S.A.W. Manakala daripada Aisyah Ummul Mukminin r.a berkata,

“Saya tidak pernah melihat seorang pun dari ciptaan Allah S.W.T. (manusia) yang serupa ucapan dan perkataannya dengan Rasulullah S.A.W. selain Saidatina Fatimah az-Zahra.”

Saidatina Fatimah az-Zahra memiliki banyak gelaran antaranya Az-Zahra, Ash-Shadiqah, Al-Batul dan Ummu Abiha. Tetapi gelaran paling dikenali ialah Az-Zahra yang mana gelaran ini diberikan oleh ayahandanya sendiri Rasulullah S.A.W. yang bermaksud bunga bagi Nabi S.A.W. kerana memiliki kulit yang putih. Diriwayatkan dari Ja’far Bin Muhammad Bin Ali r.a dari ayahnya berkata,

“Saya bertanya kepada Rasulullah tentang Fatimah, “Kenapa kamu menamakannya dengan Fatimah?” Baginda menjawab. “Kerana jika dia berdiri di mihrobnya dia akan memancarkan cahaya bagi penghuni langit sebagaimana bintang menyinari penghuni bumi.”

Walaupun Saidatina Fatimah anak Rasulullah S.A.W., beliau juga melayari kehidupan seperti bangsa arab lain dengan mengamal cara hidup yang sederhana serta tidak mendesak Rasulullah S.A.W memberi khadam kepadanya walaupun beliau hidup susah.

Umum mengetahui Saidatina Fatimah Az-Zahra memiliki  budi pekerti mulia kerana beruntung sejak kecil lagi diasuh dan dididik dengan akhlak mulia oleh ibubapanya Rasulullah S.A.W. dan Saidatina Khadijah bin Khuwailid. Saidatina Fatimah merupakan  seorang yang sabar dan tabah menghadapi ujian hidup ini dapat dilihat semasa keperitan hidup yang dilalui yang mana mengamalkan konsep keserhanaan walaupun beliau puteri Rasulullah S.A.W. serta tidak tamak menggunakan harta Baitul Mal untuk kepentingan peribadi.

Beliau juga seorang yang taat kepada agama dan suami dibuktikan lagi beliau sangat setia kepada suami, sentiasa menjaga maruah sebagai isteri, membantu suaminya melakukan kerja-kerja harian seperti menumbuk gandum, menguli tepung dan membakar roti serta tidak pernah ingkar suruhan suami, serta menyokong perjuangan dakwah suaminya iaiti Saidina Ali r.a.

Fatimah juga memiliki sifat pemurah dan bertanggungjawab serta mempunyai semangat jihad yang tinggi. Sifat pemurah Saidatina Fatimah dapat dilihat menerusi peristiwa kedatangan Salman yang kelaparan datang ke rumahnya untuk meminta makanan. Ketika itu walaupun Saidatina Fatimah juga tidak memiliki apa-apa makanan dan memberi tudungnya kepada Salam agar ditukar dengan jagung dengan Shamoon seorang yahudi yang mana akhirnya memeluk islam.

Selain itu juga,  Saidatina banyak membantu Rasulullah S.A.W dalam menegakkan agama Islam. Beliau juga sama-sama berkorban untuk mengembangkan agama Islam yang dibawa oleh ayahnya dan pengalaman yang dilaluinya mengajar beliau hidup lebih tabah dan sabar.Sifat beliau yang lebih mengutamakan keperluan orang lain berbanding dengan keperluan sendiri ini  harus diteladani oleh kaum Muslimat hari ini.

Hasil perkahwinan bersama Saidina Ali r.a dikurniakan tiga orang anak yang dididik menjadi anak yang soleh iaitu al-Hassan, al-Hussain dan Zainab. Saidatina Fatimah juga berjaya menjadi seorang ibu yang baik untuk ketiga-tiga anak mereka yang mana tidak pernah membantah Saidatina Fatimah. Hasil didikan sempurna melayakkan al-Hassan, al-Hussain dipilih menjadi Saiyidan Syabab Ahli Jannah, manakala  Zainab pula mengadakan majlis Pengajian Khusus untuk wanita(Ahli sastera Islam).

 Kalau kita lihat banyak sumbangan Saidatina Fatimah dalam perjuangan islam antaranya menjadi pendorong dan motivasi kepada Rasulullah S.A.W.  ketika Rasulullah S.A.W.  menerima tekanan kaum Quraisy Mekah. Selain itu, turut membantu menyediakan makanan untuk tentera Islam yang menggali parit dalam peperangan Khandak. Menjadi seorang isteri yang solehah dengana memberi khidmat kepada suaminya Saidina Ali menyampaikan dakwah dan membuat persiapan untuk memasuki medan peperangan. Beliau juga tidak terkecuali membantu bersama-sama dengan wanita Islam memberi rawatan kepada tentera Islam yang cedera dalam peperangan Uhud. Begitu hebat dan mulia pengorbanan yang diberikan oleh Saidatina Fatimah dalam membantu perjuangan Islam sejak kecil sehingga kewafatannya.

Saidatina Fatimah meninggal dunia  enam bulan selepas kewafatan Rasulullah s.a.w. ketika beliau berusia 28 tahun dan dimakamkan oleh Ali di Janat Ull baqih, Madinah.
Kehebatan Saidatina Fatimah az-Zahra harus kita contohi melalui sifat-sifat keperibadiannya yang unggul dan hebat. Sekiranya kaum muslimat samada seorang anak, isteri dan ibu dapat meniru dan meneladani sifat-sifat ini dapat kita menjalani kehidupan yang diredai serta mendapat kebahagian.
 wassalam... :)

Monday, 13 May 2013

Doa senjata mukmin



 Pernahkan kita berfikir, kenapa doa atau hajat kita tak dimaqbul Allah?
Allah tak mendengarkah rintihan kita, atau Allah marahkan kita atas dosa2 kita lakukan? 
Apapun, kita perlu muhasabah diri, check balik apa yang menyebabkan Allah melambatkan doa kita bukan tak terima doa kita…

Tapi, kita perlu tahu waktu2 yang mustajab untuk berdoa agar permintaan kita dpt dimaqbul Allah:

Sepertiga malam terakhir.
Antara azan dan iqamah.
Ketika sedang sujud di dalam solat.
Selepas menunaikan solat fardu
Ketika sedang berpuasa.
Pada malam lailatulqadar dan hari arafah.

Banyakkan lah berdoa supaya kita sentiasa selamat di dunia dan akhirat.

ربنا آتنا في الدنيا حسنة وفي الأخرة حسنة وقنا عذاب النار
 والحمدلله رب العالمين



@@@@@@@@@@@@@

Syukur Itu Pasti

“Siapa yang tidak bersyukur dengan pemberian yang sedikit, dia juga tidak akan bersyukur dengan pemberian yang banyak. Siapa yang tidak mensyukuri manusia, bererti juga tidak mensyukuri Allah. Memperkatakan nikmat Allah adalah tanda syukur, dan memgabaikannya adalah kufur. Berjemaah itu dirahmati, sedangkan berpecah itu mengundang azab”. - Hadis riwayat Ahmad.

Cuba kita hayati setiap bait hadis ini, memberi makna yang sangat tepat untuk menggambarkan  kita yang hidup di akhir zaman ni. Mungkin sesetengah kita tak sedar atau lupa untuk mengucapkan lafaz syukur atas pemberian nikmat Allah yang tak ternilai hebatnya kepada hamba2Nya.

Kalau nak hitung jumlah pemberian nikmat Allah kepada kita semua, memang tak terhitung. Mungkin kita sering dengar..kalau dapat anugerah atau keputusan yang cemerlang pasti kita katakan ini usaha aku selama ni…dan sukar kita nak ucapkan lafaz syukur kepada Allah... bila masa kita merosot atau gagal dalam sesuatu pekerjaan…barulah kita berpatah balik ke pangkal jalan dan sedar akan kerdilnya diri kita.. tapi semua ni ada hikmah tersendiri yang kita tak ketahui. 

Sesungguhnya perancangan Allah adalah yg  terbaik !

jom dengar lagu raihan, syukur-syukur
hayati lirik2 indah dri raihan :)


Carilah Kawan


Abu Hasan al-Syazili berkata: Guruku, Syeikh Abdul Salam bin Masyisy berpesan: “janganlah kamu melangkahkan kaki kecuali untuk mendapat keredaan Allah s.w.t. Jangan kamu duduk dalam sesuatu majlis kecuali majlis yang bukan maksiat. Jangan kamu bersahabat kecuali dengan yang dapat membantumu melakukan ketaatan kepada Allahs.w.t. dan jangan kamu memilih sahabat karibmu kecuali yang dapat menambah keyakinanmu kepada Allah s.w.t. namun semua itu sangat sukar aku temui.”

Tadi sebelum tidur malam, aku capai sebuah majalah Iman dari rak buku di sebelah katilku… tajuknya lindungiku dari syaitan..sedangkan aku membaca,aku tertarik dengan ruangan pesan guru yang ada menyentuh pasal pemilihan sahabat.

Bagi aku, pilih sahabat penting kerana ia akan mempengaruhi karekter dan agama kita. Teringat aku akan sepotong hadis mengatakan:

"Sekiranya kamu ingin melihat agama mu lihat lah agama sahabat mu..".

Oleh itu, kita hendaklah memilih sahabat yang boleh membawa kita ke arah mencapai keredaan Allah..bukan ke arah sebaliknya. Tapi, tidak semestinya kita terus meminggir kawan kita yang di kira bermasalah itu.. seeloknya kita sama2 pimpin mereka ke arah jalan yang betul… agar kita sama2 dapat mardhotillah..

wassalam..

jom layan....



Sunday, 12 May 2013

Panggilan 1 rejab 1434 H


Kepenatan mengusahakan gerai bersempena hari keusahawanan yang berlansung selama 4 hari membuatkan aku pada malam 1 rejab lena dibuai mimpi tepat jam 12 mlm….

Sepanjang malam tersebut aku memang tido setido nya sehingga ada beberepa mesej msuk pun aku tak tersedar… lebih kuraang jam 6 pagi aku tersedar dan aku mencapai handphone utk melihat jam..dan aku tgk ada bberapa mesej..mesej tu dri kakak aku..aku berasa pelik dan melihat waktu msg itu msk dlm kul 2,3 pagi..hati aku mula berasa risau padahal aku xbaca lgi kandungan mesej tersebut..lantas aku mbukak mesej dan mesej tersebut menyatakan makcik aku dalam kritikal:

“mok bah masuk wad.kritikal.body mulfuction.skrg kat emergency red zone di hospital selayang. Smua org tak leh masuk tgk lagi setakat ni..”

Dan bca lagi msg kedua:

“situasi skrg amat kritikal.doc tak leh nak buat apa sbb darah terlalu cair. Terus burst..”

Tanpa sedar mata aku mula berair dan pagi tu selesai solat subuh aku bca kan yaasin.. hati aku mula tertanya  mok bah ni ada sakit berat ke ?? setahu ak mok bah ada pnyakit kencing manis je…
Kebetulan pagi tu aku diwajibkan hadir ke bengkel tesis di DKU fpqs… sebelum aku pegi bengkel aku da call kakak utk menanya khabar keadaan mokbah di hospital..kakak ku kte dia smalam tido kt hospital utk mnggu keadaan mok bah dan mengatakan mok bah still lgi tak sedar kan diri selepas dimasukkan di hospital semalam lebih kurang kul 11mlm..dan aku berasa sgt sedih  xboleh pegi tgk mok bah sebab ada bengkel tesis ..

                                                ##########################

Sampai saja di DKU fpqs..aku duduk sambil membaca nota yang diberi utk sesi taklimat pagi tu… lebih kurang kul 9 aku terima panggilan kakak mengatakan mok bah dah tenat….

Kemudian ak bgtau keadaan mok bah kpd kwn sebelah aku…kwn aku menasihati aku spya pegi melawat mok bah.. tanpa melengahkan masa aku pulang ke asrama utk bersiap ke hospital.. tiba di asrama aku meminta rumet aku utk hntar ke ktm nilai..rumet aku tnye ada pape belaku ke..aku bgtau makcik aku tenat..dan dia menawarkan dirinya utk menemanku ke sana..tanpa fikir panjang aku dan rumet aku bergegas ke ktm..

Spanjang perjalanan aku berdoa smga mok bah dapat bertahan utk melawan penyakitnya… dalam kul 11 lebih aku terima mesej dan menyatakan mok bah dah tak da dah..  tatkala mbaca bait mesej tu aku mlafazkan innalillahi waiinna ilaihiraajiuunn… aku smpai di ktm kepong sentral 11.45pg dan naik teksi ke hospital…

Sampai shja di hospital aku bergegas ke unit forensic dan melihat saudara aku termasuk mak aku dri Kelantan sudah tiba di hospital … aku melihat kesedihan terpancar di muka mereka yang semua terduduk dilantai hosp smbil mnggu jenazah arwah mok bah..

Suasana ruang menunggu di bilik mayat dipenuhi bacaan yaasin oleh saudara2 ku.. aku jgk berkesempatan melihat arwah mok bah utk kali terakhir sebelum dikafan kan.. aku jga bersyukur krna dapat mmbantu mengurus jenazah arwah mok bah utk kli terakhir… aku juga mengiringi arwah mokbah dlm van jenazah dri hosp hingga ke masjid..sepanjang perjalanan aku berdoa agar pengurusan jenazah arwah mok bah berjalan lancar…selepas solat asar, aku turut serta menunaikan solat jenazah utk arwah mok bah… 

Alhamdulillah arwah mok bah selamat dikebumikan.. semoga arwah mok bah tenang di alam sana..

 semalam aku dpt pengalaman pling berharga dan xpernah lagi aku buat sepanjang idup aku..
-mbantu pengurusan jenazah arwah mok bah di bilik mayat hosp selayang
-mengiringi arwah mok bah dalam van jenazah dr hosp selayang smpai masjid di rawang
-solat jenazah utk arwah mok bah

"Allahhummaghfir laha warhamha wa'aafiha wa'fu anha"

mungkin kwn aku di luar pernah mengendalikan pengurusan jenazah..pengalaman semalam byak mengajar aku dan aku berharap agar kita sume dapat mnambah ilmu selok belok cara pengurusan jenazah.


Al-fatihah..


Tuesday, 30 April 2013

PETUA IMAM SYAFIE


Tadi sedang belek2 buku dan ternampak antara petua Imam Syafie..
>>>siapa Imam Syafie?<<
Nama penuh Imam Syafie : Muhammad bin Idris Al-Syafie 
di bawah ini ana ringkaskan antara petuanya..yang patut kita ketahui dan amalkan ^_^

Empat perkara menguatkan badan
1. makan daging
2. memakai haruman
3. kerap mandi
4. berpakaian dari kapas

Empat perkara melemahkan badan
1. banyak berkelamin (bersetubuh)
2. selalu cemas
3. banyak minum air ketika makan
4. banyak makan bahan yang masam

Empat perkara menajamkan mata
1. duduk mengadap kiblat
2. bercelak sebelum tidur
3. memandang yang hijau
4. berpakaian bersih

Empat perkara merosakan mata
1. memandang najis
2. melihat orang dibunuh
3. melihat kemaluan
4. membelakangi kiblat

Empat perkara menajamkan fikiran
1. tidak banyak berbual kosong
2. rajin bersugi (gosok gigi)
3. bercakap dengan orang soleh
4. bergaul dengan para ulama

~~ sebagai muslim eloklah amal petua ini untuk kebaikan bersama~~
Selamat beramal..
Wassalam






Monday, 29 April 2013

Hilangkan STRESS !!


assalamualaikum....


minggu ni dah masuk week 10 dah utk smester ni..
tinggal bberape minggu aje lagi sbelum final exam..
tentunya ramai di klangan kita tgh busy nk langsaikan sgala ESAIMEN kn2..


di bawa ni saya ada tips mudah untuk hilang stress kalian sume...
kalo kite sntiasa amal tips ni insyaAllah..hilang sgala bagai stress anda!!
isi masa muda mu dgn perkara2 berfaedah..


JOM MASA UTK BERUBAH !!

yakini ALLAH sayangi MASA anda!!! :) 



Tuesday, 26 March 2013

Al-Fatihah untuk Dr. Uthman Elmuhammady




Negara kehilangan ulama besar iaitu Dr. Uthman Elmuhammady yang meninggal dunia di kediaman beliau di ISTAC Taman Duta, petang tadi. Semoga beliau ditempatkan dalam kalangan orang yang soleh dan beriman.- Al-Fatihah...


Muhammad Uthman El Muhammady
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Ustaz Muhammad ‘Uthman El-Muhammady (dilahirkan di Kampong Telok, Panji, Kota Bharu, Kelantan Darulnaim pada 1 Februari 1943) adalah Tokoh Maal Hijrah Kebangsaan 1426 H pada 10 Februari 2005.[1]

Beliau mendapat pendidikan awal di sekolah Melayu, sebelum memasuki Special Malay Class pada tahun 1943 di Sekolah Sultan Ismail, yang kemudiannya menjadi Maktab Sultan Ismail, atau Sultan Ismail College hingga ke Tingkatan 5. Beliau kemudian mengambil Higher School Certificate (HSC) di Maktab Sultan Abdul Hamid, Alor Star Kedah.

Pada tahun 1963, beliau memasuki Universiti Malaya Kuala Lumpur dan mendapat B.A. dalam Pengajian Islam tahun 1966. Kemudian beliau menjadi tutor dan mendapat M.A. tahun 1969.

Beliau terus mengajar di Jabatan Pengajian Islam UM hingga ke tahun 1973 apabila beliau kembali ke Kelantan untuk menumpu masa sebagai seorang penulis dan pendakwah bebas hingga sekarang.

Pada tahun 1995, beliau dikurniakan Ijazah Doktor Persuratan Kehormat (D. Litt.) oleh Universiti Sains Malaysia (USM) kerana usaha-usaha dan penulisannya dalam pemikiran Islam dan dakwah.

Minat kajian beliau adalah di dalam:
Bidang ilmu-ilmu Islam dan falsafah Barat
Pemikiran semasa dan pandangan Islam tentangnya
Akidah Sunni, faham ilmunya dan pandangan hidupnya
Beliau banyak menumpukan masanya di dalam masyarakat setempat dengan melaksanakan pengajian kitab di masjid-masjid sekitar Pasir Mas dan Kota Bharu, Kelantan selain dari menunaikan jemputan ceramah di merata tempat.

Di antara penulisannya yang telah dihasilkan beliau ialah:
“Al-Quranul-Karim, terjemahan dan Huraian Maksud”-terjemahan dan huraian tambahan atas tafsir Inggeris oleh Abdullah Yusuf Ali, keluaran Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) (5 jilid).
“Fathul Mu’in, terjemahan dan Huraian Maksud”, terbitan Majlis Ugama Islam Negeri Kelantan, Kota Bharu, Kelantan.
“Peradaban dalam Islam” terbitan Pustaka Aman Press, Kota Bharu, edisi 1976 dan beberapa cetak-ulang.
“Memahami Islam” terbitan Pustaka Aman Press, Kota Bharu, Kelantan, 1977.
“Islam, Peribadi, Tarbiah dan Institusi” terbitan Majlis Ugama Islam Kelantan, 1987.
“Islam dan Kebudayaan” risalah terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) berdasarkan kepada wacana tentang kebudayaan yang disampaikan pada tahun 1989 di Kuala Lumpur.-  Berita Terkini

Al-Fatihah..

Penangan dalam lif !




Hari ni mnggu ke-5 utk smster ni…Habis je kelas untuk hari ni (isnin), ak terus balik ke asrama desa jati..mase aku n rumet tunggu lif.. Datang rakan sekelas ku.. biasenye kteorg pggil dia k. aida. Sempat la jgk borak2 kosong bersamanya sambil mnggu lif... Lps tu kteorg msk lif bersama.. sebaik je semua org msuk, dengan pantas rumet aku tekan n0. 5 utk tngkat 5… terserentak jgk k.aida speking oram puteh yg mne menyuruh rumet ku tekan no 5 jgk.. tapi memang kteorg sume dr satu aras je pun.. saje je nakal2 cikit..hahhahah

Aku terpaku seketika..bila teringat peristiwa yg berlaku semasa aku n ayah di salah sebuah hotel di madinah.. ketika itu aku dan ayah hendak keluar untuk melihat keindahan kota madinah.. sebaik sahaja lif di dpn aku terbuka.. ak n ayah terus melangkah masuk..dan dalam lif tersebut ad seorang wanita berjubah serba hitam kecuali 2biji mata je yg bleh lihat.. lantas ayah menyuruh wanita tersebut menekan ‘1’ memandangkan beliau duduk hampir dgn butang no2… diam seketika, wanita itu pn berpaling sambil mengangkat kedua-dua belah tangan sambil mengeling kepalanya.. dan ayah memahami isyarat yg diberi oleh wanita tersebut..yang memberitahu beliau tak faham ape yg ayah cakap tadi.. aku n ayah same2 berpaling dan terus tkan no 1…time tu sempat jgk ak ketawa kecil.. astagfirullahal azim 3x… time tu sebenarnya aku tengah raliks main hdphone tu xsedar nak tkan.. bila imbas kembali kesian plak kt wanita tu…( xsempat nk tnye..tgk disebalik niqab mcm org turki…hehe)

p/s: jangan duk asyik men tpon… orang sekeliling pun kne tgk gak…nanti org kate kite sombong !!.. 

Sunday, 24 March 2013

Labaik Allahuma labaik...






Tanggal 11 feb 2012 aku bersyukur ke hadrat Ilahi kerana menjadi tetamu Allah ke Tanah Suci Mekah dan Madinah untuk memunaikan umrah. Aku ke sana selama 15 hari , 12 hari di Mekah dan selebihnya di Madinah. Walaupun hajat untuk pergi umrah pada pertengahan tahun 2011 bersama ahli keluarga yang lain tidak tercapai kerana aku tidak cuti ketika itu(time ni aku kne amik short sem…


Alhamdulillah, ayah telah  membawa  aku untuk menunaikan umrah  pada awal tahun 2012 semasa aku cuti semester selama sebulan. Time tu hanya aku dan ayah je yang pergi memandangkan  kakak yg sorang tu sedang menunggu posting, adik pulak sekolah, mom plak kerja xdpt nk cuti..huhu.. apepun aku tetap bersyukur kerana dapat jga pergi..



Segala persediaan sebelum aku ke sana , mak n ayah jga byk menunjuk ajar kpd aku cara2 untuk melakukan ibadah umrah... ak ssgt berterima kasih kpd mak yang byk memberi kata2 semgat dan pesanan sbelum aku pergi… seberadanya ak di sana, memang betul semua pesanan nnasihat mak aku bagi mmg tepat..hehehe.. ak je jual mahal kononnya xde pape kut.. aku jga berkesempatan menghadiri kursus haji n umrah di pejabat Andalusia.


Ak selamat tiba di King Abdul Aziz Internasional Airport, Jeddah lebih kurang jam 7 mlm. Setersnya kami menaiki bas n mngambil masa lbh krg 2jam utk smpai ke Mekah. Akhirnya aku tiba di perkarangan Masjidil Haram.. setibanya ak disana tak dpt ak gmbarkan dgn kata2 ssungguhnya aku sgt terharu n sebak dan xpercaya yg ak telah smpai di tempat yang diidam2kan seluruh umat islam sluruh dunia.

Selesai shja tawaf Baitullah al-Haram sebanyak 7 kali, ak ke safa n marwah utk melakukan saie dan akhir sekali bercukur( permpuan xla cukur just potong beberapa helai rmbut je).. selesai semua bru lah bebas dri pantang larang.. utk mengerjakan umrah kte perlu membuat persediaan fizikal n mental..dan harus ingat ibadat haji lgi mencabar…








Selama 15 hari di sana byk pengalaman yg aku dapat...bercakap dngn orang arab( kite ckap bhs arab pas2 pak arab jwb melayu,makne nye pak arab sume dh terrer bhs melayu he2)..bertemu pelbagai bangsa,turki, Pakistan, oman, s’pore, china, Indonesia pon ramai jgk.. dan byak lgi di seluruh dunia, makan nasi mandy…nasi arab dgn kambing..best kut nasi ni dahlah byk, harganya lebih kurang 20 riyal je ,nseb baik bli satu je tu pun xabis aku kongsi dgn ayah hehe…



kebetulan, Pelakon n pengacara TV Al-Hijrah Irma Hasmie n Anne Ngasri pun same trip umrah dengan aku…kiteorang satu bas kut..hehe..sekali skala ada jgk ak satu lif dgn 2 org artis ni irma n Anne.. dulu tgk dyeorng dlm tv je,,ni dpt la tgk dgn dekat hehe.. siap borak dgn ayah aku lgi..al maklum lah kawan lelaki Irma ni satu bilik dgn ayah aku hehe…



Wlpun byk pengalamam manis aku dpat.. ni je kut yang ak dpat kongsi dgn kengkawan semua… xlarat la nak menaip huhu.. insya Allah ada mse ak crita kan lgi  hehe2…Alhamdulillah ak n ayah selamat tiba di KLIA lebih kurang jam 2ptg  disambut oleh my second sister heheh..sebelum ak n ayah terbang ke sultan ismail airport, pengkalan chepa.. :) :)




lensa kamera from C3 je haks !!


2nd floor Masjidil Haram, Mekah


me, cik minah, cik ram n suami cik ram.. di lobi Mubarak Silver Hotel,Madinah.. 

candid dr ayah !

suasana di dlm Masjidil Haram... ni makcik2 turki..hehe

ukas bukit uhud huhu

Masid Nabawi...sollu a'lai

my big boss... ayah ! dpn King Abdul Aziz Gate , Masjidil Haram

at Masjid Quba.

Semoga Allah menerima ibadah umrah aku ini dan berharap bukan kali terakhir aku kesana…

Amenn.