Monday 13 May 2013

Syukur Itu Pasti

“Siapa yang tidak bersyukur dengan pemberian yang sedikit, dia juga tidak akan bersyukur dengan pemberian yang banyak. Siapa yang tidak mensyukuri manusia, bererti juga tidak mensyukuri Allah. Memperkatakan nikmat Allah adalah tanda syukur, dan memgabaikannya adalah kufur. Berjemaah itu dirahmati, sedangkan berpecah itu mengundang azab”. - Hadis riwayat Ahmad.

Cuba kita hayati setiap bait hadis ini, memberi makna yang sangat tepat untuk menggambarkan  kita yang hidup di akhir zaman ni. Mungkin sesetengah kita tak sedar atau lupa untuk mengucapkan lafaz syukur atas pemberian nikmat Allah yang tak ternilai hebatnya kepada hamba2Nya.

Kalau nak hitung jumlah pemberian nikmat Allah kepada kita semua, memang tak terhitung. Mungkin kita sering dengar..kalau dapat anugerah atau keputusan yang cemerlang pasti kita katakan ini usaha aku selama ni…dan sukar kita nak ucapkan lafaz syukur kepada Allah... bila masa kita merosot atau gagal dalam sesuatu pekerjaan…barulah kita berpatah balik ke pangkal jalan dan sedar akan kerdilnya diri kita.. tapi semua ni ada hikmah tersendiri yang kita tak ketahui. 

Sesungguhnya perancangan Allah adalah yg  terbaik !

jom dengar lagu raihan, syukur-syukur
hayati lirik2 indah dri raihan :)


No comments:

Post a Comment