Monday 13 May 2013

Carilah Kawan


Abu Hasan al-Syazili berkata: Guruku, Syeikh Abdul Salam bin Masyisy berpesan: “janganlah kamu melangkahkan kaki kecuali untuk mendapat keredaan Allah s.w.t. Jangan kamu duduk dalam sesuatu majlis kecuali majlis yang bukan maksiat. Jangan kamu bersahabat kecuali dengan yang dapat membantumu melakukan ketaatan kepada Allahs.w.t. dan jangan kamu memilih sahabat karibmu kecuali yang dapat menambah keyakinanmu kepada Allah s.w.t. namun semua itu sangat sukar aku temui.”

Tadi sebelum tidur malam, aku capai sebuah majalah Iman dari rak buku di sebelah katilku… tajuknya lindungiku dari syaitan..sedangkan aku membaca,aku tertarik dengan ruangan pesan guru yang ada menyentuh pasal pemilihan sahabat.

Bagi aku, pilih sahabat penting kerana ia akan mempengaruhi karekter dan agama kita. Teringat aku akan sepotong hadis mengatakan:

"Sekiranya kamu ingin melihat agama mu lihat lah agama sahabat mu..".

Oleh itu, kita hendaklah memilih sahabat yang boleh membawa kita ke arah mencapai keredaan Allah..bukan ke arah sebaliknya. Tapi, tidak semestinya kita terus meminggir kawan kita yang di kira bermasalah itu.. seeloknya kita sama2 pimpin mereka ke arah jalan yang betul… agar kita sama2 dapat mardhotillah..

wassalam..

jom layan....



No comments:

Post a Comment