Sunday 24 March 2013

Labaik Allahuma labaik...






Tanggal 11 feb 2012 aku bersyukur ke hadrat Ilahi kerana menjadi tetamu Allah ke Tanah Suci Mekah dan Madinah untuk memunaikan umrah. Aku ke sana selama 15 hari , 12 hari di Mekah dan selebihnya di Madinah. Walaupun hajat untuk pergi umrah pada pertengahan tahun 2011 bersama ahli keluarga yang lain tidak tercapai kerana aku tidak cuti ketika itu(time ni aku kne amik short sem…


Alhamdulillah, ayah telah  membawa  aku untuk menunaikan umrah  pada awal tahun 2012 semasa aku cuti semester selama sebulan. Time tu hanya aku dan ayah je yang pergi memandangkan  kakak yg sorang tu sedang menunggu posting, adik pulak sekolah, mom plak kerja xdpt nk cuti..huhu.. apepun aku tetap bersyukur kerana dapat jga pergi..



Segala persediaan sebelum aku ke sana , mak n ayah jga byk menunjuk ajar kpd aku cara2 untuk melakukan ibadah umrah... ak ssgt berterima kasih kpd mak yang byk memberi kata2 semgat dan pesanan sbelum aku pergi… seberadanya ak di sana, memang betul semua pesanan nnasihat mak aku bagi mmg tepat..hehehe.. ak je jual mahal kononnya xde pape kut.. aku jga berkesempatan menghadiri kursus haji n umrah di pejabat Andalusia.


Ak selamat tiba di King Abdul Aziz Internasional Airport, Jeddah lebih kurang jam 7 mlm. Setersnya kami menaiki bas n mngambil masa lbh krg 2jam utk smpai ke Mekah. Akhirnya aku tiba di perkarangan Masjidil Haram.. setibanya ak disana tak dpt ak gmbarkan dgn kata2 ssungguhnya aku sgt terharu n sebak dan xpercaya yg ak telah smpai di tempat yang diidam2kan seluruh umat islam sluruh dunia.

Selesai shja tawaf Baitullah al-Haram sebanyak 7 kali, ak ke safa n marwah utk melakukan saie dan akhir sekali bercukur( permpuan xla cukur just potong beberapa helai rmbut je).. selesai semua bru lah bebas dri pantang larang.. utk mengerjakan umrah kte perlu membuat persediaan fizikal n mental..dan harus ingat ibadat haji lgi mencabar…








Selama 15 hari di sana byk pengalaman yg aku dapat...bercakap dngn orang arab( kite ckap bhs arab pas2 pak arab jwb melayu,makne nye pak arab sume dh terrer bhs melayu he2)..bertemu pelbagai bangsa,turki, Pakistan, oman, s’pore, china, Indonesia pon ramai jgk.. dan byak lgi di seluruh dunia, makan nasi mandy…nasi arab dgn kambing..best kut nasi ni dahlah byk, harganya lebih kurang 20 riyal je ,nseb baik bli satu je tu pun xabis aku kongsi dgn ayah hehe…



kebetulan, Pelakon n pengacara TV Al-Hijrah Irma Hasmie n Anne Ngasri pun same trip umrah dengan aku…kiteorang satu bas kut..hehe..sekali skala ada jgk ak satu lif dgn 2 org artis ni irma n Anne.. dulu tgk dyeorng dlm tv je,,ni dpt la tgk dgn dekat hehe.. siap borak dgn ayah aku lgi..al maklum lah kawan lelaki Irma ni satu bilik dgn ayah aku hehe…



Wlpun byk pengalamam manis aku dpat.. ni je kut yang ak dpat kongsi dgn kengkawan semua… xlarat la nak menaip huhu.. insya Allah ada mse ak crita kan lgi  hehe2…Alhamdulillah ak n ayah selamat tiba di KLIA lebih kurang jam 2ptg  disambut oleh my second sister heheh..sebelum ak n ayah terbang ke sultan ismail airport, pengkalan chepa.. :) :)




lensa kamera from C3 je haks !!


2nd floor Masjidil Haram, Mekah


me, cik minah, cik ram n suami cik ram.. di lobi Mubarak Silver Hotel,Madinah.. 

candid dr ayah !

suasana di dlm Masjidil Haram... ni makcik2 turki..hehe

ukas bukit uhud huhu

Masid Nabawi...sollu a'lai

my big boss... ayah ! dpn King Abdul Aziz Gate , Masjidil Haram

at Masjid Quba.

Semoga Allah menerima ibadah umrah aku ini dan berharap bukan kali terakhir aku kesana…

Amenn.

No comments:

Post a Comment